2010-02-23

"Flickvännen" av Karolina Ramqvist

Flickvännen av Karolina RamqvistKarin är ensam hemma. När John, hennes pojkvän, gick på morgonen hade han på sig nya träningskläder och nya joggingskor. Karin fick en ny mobiltelefon, med kontantkort, så klart. Innan John stängde dörren ropade han "vi ses snart".

Och nu går Karin där, i sitt och Johns fantstiska hus, och bara väntar. Väntar på att telefonen ska ringa. På att John ska komma hem. På att det ska vara över för den här gången.

John är inte som andra killar, han försörjer sig på brott - misshandel, inbrott, indrivning, värdetransportrån, vad som helst som ger stora pengar. Och när han är borta är det enda Karin kan göra att fundera över sitt och Johns liv. Varför har hon fastnat för en kille som försörjer sig på våld och brott? Hur skulle det vara om han var en vanlig svenne? Om hon hade ett vanligt jobb istället för att som nu leva lyxliv hemma? Är det här livet värt priset?

"Flickvännen" är annorlunda. Vi får följa Karins ångest och tankar, vi får ta del av hennes minnen, vi får följa med på middag och tjejfest och vi får en läskig inblick i det flashiga lyxlivet.

Och hela tiden ligger oron där - när kommer John hem?

Kommer han hem?


2010-02-18

Kreativa elever

Det är vad vi har på Parkskolan! Eller vad sägs om detta:



Jajamensan! Det är jag! Hittade bilden på en bordsskiva när jag gick runt och plockade i ordning inför stängningen. Tänkte tillbaka på killarna som suttit där under eftermiddagen och skrattade så tårarna rann... Vi har ett lite speciellt förhållande, de där grabbarna och jag! =)


2010-02-10

Upphovsrätt och källkritik på nätet

Hittade genom Skolverket en tokbra film om upphovsrätt och källkritik. Skulle verkligen vilja föra den vidare till både elever och lärare, men vet inte riktigt hur just nu.



Ett alternativ är naturligtvis att lägga ut en blänkare på Parkbibliotekets fansida på Facebook, men det når så få än. Kanske blir så ändå. :)



Annars har jag varit på utflykt idag. Igår hade jag ett engelskt bokprat för BP/EN1, och efteråt stod jag och surrade med deras lärare en stund. Hon har bett oss plocka ihop en vagn med bra böcker för språksociologi som hon drar igång den här veckan i BP/IP2. Hon berättade att hon tänkte introducera dem i ämnet idag onsdag, och att hon hade funderat på att helt enkelt ta med sig eleverna och traska ner till biblioteket sen. Det är en ganska lång väg att gå från byggavdelningen till biblioteket, man springer inte bara iväg på fem minuter, direkt. Vi surrade lite om det, och då kom jag på det mest naturliga: jag kommer naturligtvis till dem!

Sagt och gjort. På förmiddagen styrde jag min bokvagn genom hela skolan och över till byggavdelningen och letade mig in till den datasal där de hade lektionen. Sonia, deras lärare, introducerade ämnet och sedan hoppade jag på. Visade lite av böckerna och artiklarna jag tagit med, gav exempel på olika ämnen att skriva om och förklarade att vagnen kommer att stå i biblioteket och att det bara är för dem att komma dit och sitta och jobba.

Sen visade jag dem lite av de databaser vi erbjuder dem, förklarade hur de skulle söka i Artikelsök och sedan kom vi in på det roligaste av allt - Internet. Jag fullkomligt älskar att tala internet, googlesökning och wikipedia med eleverna! Det blir alltid så himla kul!! Och vi lär oss massor allihopa varje gång! Jag gjorde en googlesökning och visade sedan på antalet träffar och förklarade hur Google fungerar. Hur indexeringen och resultatlistans ordning fungerar, sponsrade länkar och osynliga webben.

Knäpptysta och helkoncentrerade satt de och bara lyssnade! Ett par frågor och funderingar, sedan gick vi vidare till Wikipedia. Förklarade hur det fungerar, och gjorde en redigering. "Va? måste du inte vara godkänd och logga in?" var en av frågorna. Nepp. Det måste jag inte. Vi pratade fram och tillbaka om det en stund, och till slut säger en av killarna: "Nu tycker jag att du ska ändra tillbaka."

En tokrolig förmiddag!! Det är verkligen ingen konst att göra sitt jobb när det är så himla roligt!


2010-02-04

Att sälja ett bibliotek?

Nu på lördag är det Öppet hus på gymnasieskolorna i Örnsköldsvik. (Det är dessutom 125-dagars för treorna på fredag kväll och Melodifestivalens första deltävling i Fjällräven Center på lördag. Men det är faktiskt en parentes i det här inlägget.) Ifjol muttrade jag hiskeligt över att jag än en gång hade glömt att affischera och verkligen skrika ut bibliotekets budskap runt om på skolan. Men i år är det annorlunda!!

Två affischer har jag gjort, två budskap som tillsammans ger en (tycker jag) bra bild av vad vi gör på ett skolbibliotek och varför det är bra att gå på en skola som faktiskt har ett fungerande bibliotek.

En bild säger mer än tusen ordKan man se kinesiska muren från månen?

Under själva Öppet Hus-dagen kommer vi även att samarbeta lite närmare med SP-eleverna. En grupp ur åk 3 ska stå precis utanför biblioteket och prata för sitt projektarbete - Röj en mina (vill du läsa mer om det, klicka här och bläddra fram till sidan 20 i Tidningen 7)- och åk 1 kommer att hålla till inne i biblioteket där de arrangerar en nutidsorientering med finfina bokvinster. Skitkul!!

Vi ska bara komma ihåg att säga till deltagarna att om de inte vet svaret kan de ju alltid fråga bibliotekspersonalen - vi är ju experter på information! :)

En annan sak som jag dragit igång under veckan är att Parkbiblioteket numera även finns på Facebook! Fick ett mail i veckan från en kollega i södra Sverige där de beskrev hur de försöker nå ut till sina användare genom Facebook, och nappade totalt! Så bli ett fan till Parkbiblioteket du också!!



Sedan är det ju som sagt även Melodifestivalen i helgen. Jag och Lilla Syster ska gå på lördag kväll, och hon ankommer faktiskt redan idag vid lunchtiden till Ö-vik. Men först ska hon hälsa på ett par vänner, och i morgon ska vi stråla samman för att ha en hel helg tillsammans. Ja, förutom att jag ska jobba några timmar på lördagen då...

Visst är det liiiiite typiskt? Jag jobbar en (1) lördag per år - och det är precis när min Strumpa kommer på besök! :(


Om mig

Min profilbild

RSS 2.0